DMAIC-projekti: Sarjakoodillisten tuotteiden keräysajan lyhentäminen

Ongelmana oli sarjakoodillisten tuotteiden keräilyn hitaus. Eri komponentit, joita kerättiin, oli sijoitettu varastossa huonosti. Tilannetta pahensi lisäksi varaston jäteastioiden epäselvä järjestys.

Prosessia haluttiin parantaa, jotta maksava asiakas saisi tuotteensa nopeammin.

Dataan perustuen, 66% toimituksista ylitti asetetun tavoiteajan. Tulos oli oletettua huonompi.

Datan perusteella ensimmäiset ratkaistu (roskiksien siirtäminen ja siivoaminen) auttoi vain hieman, pääsyyt olivat tuotteiden sijoittamisessa, paljon turhaa nostamista ja edestakaisin ajamista.

Tuotteet sijoitettiin varastossa paremmin. Kaikki eri sarjojen komponentit ovat nyt vierekkäisillä paikoilla, näin voitiin eliminoida turhaa ajamista ja nostamista.

Aikamittauksien teko parannusten mittaukseen osoittautui odotettua haasteellisemmaksi. Osa henkilöstöä oli liian kilpailuviettisiä, ajat eivät olleet realistisia (tekijä oikoi prosessissa saadakseen nopeamman ajan). Muutamalla muutoksella tilanne saatiin korjattua ja mittaukset luotettaviksi.

Prosessin parannuksessa käytettiin Lean ja Six Sigma työkaluista mm. prosessin kyvykkyysanalyysejä, vertailuohjauskortteja, LEAN 5S ja jatkuvan parantamisen ylläpitäminen.

Muutosten jälkeen ainoastaan 2% meni yli asetetun maksimitavoite ajan, 64 % parannus verrattuna tavoiteaikaan.

Tuloksia ylläpidetään tarkkailemalla ja opittua laajennetaan yleisesti tuotteiden hyllyttämiseen, tätä tukee myös varastonohjausjärjestelmän tuleva uudistus.

Tämä projekti oli Lean Six Sigma Green Belt -koulutuksen harjoitusprojekti, jonka osallistuja teki osana koulutusta ja sai projektin päätyttyä Green Belt -sertifikaatin.
Jos olet kiinnostunut oppimaan, miten parantaa prosesseja Leanin ja Six Sigman avulla, ja hankkimaan samalla Green Belt -sertifikaatin, tutustu koulutukseen linkissä: Green Belt-koulutus.