Räätälöity hybridikoulutus: Lean-muutosohjaaja

Asiakaskokemus: Räätälöity Lean-muutosohjaaja -koulutus Unileverille

Järjestimme Unileverille yrityksen sisäisen Lean-muutosohjaaja -koulutuksen. Viiden päivän koulutus järjestettiin kahdessa osassa, ensimmäiset 2 päivää lähiopetuksena ja viimeiset 3 päivää etänä. Osallistujina oli sekä tuotantoyksikön johtoa, toimi- ja tuotantohenkilöitä. Kouluttajana toimi Marja Jaatinen.

Juha Latvala Insta v2

Kysyimme kolmelta osallistujalta (Julius Riikonen, tuotantopäällikkö; Meri Heikkilä, Industrial finance lead ja Jarkko Kramsu, Kunnossapitopäällikkö), miten he koulutuksen kokivat.

Kerrotko itsestäsi?

Julius: "Olen elintarviketehtaan tuotantopäällikkö, toiminut tehtävässä 3 vuotta. Taustaltani olen tuotantotalouden DI."

Meri: "Toimin Industrial Finance Lead Nordic -roolissa viimeiset neljä ja puoli vuotta."

Jarkko: "Toimin kunnossapitopäällikkönä, koulutukseni on tuotantotalouden koneinsinööri."

Miksi valitsitte Lean muutosohjaaja -koulutuksen?

Julius: "Lean-työkalut ovat osoittautuneet tärkeiksi tuotannon kehitysprojektien vedossa. Tehtaan sulkemiseen liittyen valitsimme yhdessä henkilöstön kanssa koulutuskohteita ja Lean-taidot nousivat tässä keskustelussa korkealle."

Meri: "Yritys tarjosi erilaisia koulutusmahdollisuuksia."

Jarkko: "Halusin työkalun prosessin nopeuttamiseen / tehostamiseen tulevassa työpaikassani."

Mitkä ovat kokemuksenne koulutuksesta?

Julius: "Koulutuksen lähipäivät olivat erittäin hyvät. Keskustelua syntyi monipuolisessa ryhmässä. Etäpäivät ovat hieman haastavia, kun ryhmään kuuluu useita joille etäkokoustavat eivät ole tuttuja – keskustelua ei synny samalla tavalla. Suosittelisin organisaatioihin, joissa koulutetaan bluecollar asiantuntijoita valitsemaan lähikoulutuksen."

Meri: "Paljon uutta ja hyvää asiaa ja odotan innolla käytännön toteuttamista."

Jarkko: "Koulutus on tiivis ja kokonaisvaltainen paketti muutosohjaamiseen. Asia käsitellään hyvin ja harjoitukset antavat kuvaa käytännön tilanteista."

Suosittelisitko tätä koulutusta muille ja miksi?

Julius: "Koulutuksen teemat ovat erittäin hyviä tuotannon esimiehille sekä projekteihin aktiivisesti osallistuville. Suosittelen valitsemaan lähikoulutuksen, mikäli ryhmässä on etätyökaluihin tottumatonta porukkaa. Harmi, että emme tehneet vastaavaa koulutusta, kun tuotanto oli käynnissä – olisi todennäköisesti kasvattanut organisaatio osaamista ja pienentänyt muutosvastarintaa."
Meri: "Voisin suositella koulutusta koska simulaatio peli oli todella havainnollistava ja informatiivinen."
Jarkko: "Muutosohjaaja koulutus on hyvä kokonaispaketti joka antaa työkalut käytännön projektin läpiviemiseen ja matkalla esiintyvien ongelmien taklaamiseen."

Olisiko sinulla vielä muuta kommentoitavaa?

Julius: "Tykkään kouluttajan tyylistä, se on mielestäni mukaansa tempaava sekä jämäkkä niin että porukkaa tulee osallistettua."
Meri: "Nettiversio oli hieman haasteellista ja keskittyminen vaikeaa."
Jarkko: "Marja on hyvä kouluttaja, hänen intonaatio on miellyttävä ja selkeä. Suosittelen. Samoin hänen käytännön kokemuksensa muutosjohtamisesta avaa ja valaisee lisää asiaa koulutuksen aikana."