LEAN-Joulu: Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta Leanin merkeissä

Leanin periaatteet sopivat kaikenlaisien prosessien paranukseen. Kuvan alla strategiani niille, joilla on tarvetta Leanata Joulu-prosessiaan. Kukin voi soveltaa ideoitani enemmän tai vähemmän vakavalla mielellä.

Kiireetöntä joulua ja mukavaa uutta vuotta!

Kiitän asiakkaitani ja yhteistyökumppaneitani kuluneen vuoden yhteistyöstä!

Hauskaa on ollut ja tuloksia on saatu paljon aikaan yhdessä. Odottelen innolla ensi vuotta.

Lean joulu 300x179

Leanin 5 periaatetta jouluna:

1. Arvo (prosessin arvon määrittäminen asiakkaan toiveisiin perustuen)

Valitse kuka on asiakkaasi Joulu-prosessissasi. Jottei projektisi paisuisi liikaa, valitse vain yksi asiakas. Älä unohda itseäsi asiakasvaihtoehtona. Jos itsesi valitseminen asiakkaaksi on vaikeaa, muista, ettei ole niin väliä, minkä asiakkaan valitset. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Määritä yksi asiakastoiveeseen perustuva tavoite, jota on helppo mitata, esim. oman hösselin / kiireen vähentäminen.

2. Arvoketju (arvoketjun tunnistaminen eri tuotteille ja turhuuksien poistaminen ketjusta)

Käy läpi Joulu-prosessisi. Eliminoi hukkaa kaikissa muodoissa ja keskity vain oleelliseen. Kiinnitä huomiota etenkin liike-hukkaan vähentämällä turhat vierailut sekä ylityöstö-hukkaan eliminoimalla turhat koristelut, joita et kuitenkaan ehdi ihailla. Trendikästä on myös vähentää ruoka- ja lahjahukkaa. Tehokasta on myös ensin eliminoida kaikki toiminta, ajattele ettet tee mitään. Lisää sitten prosessiisi vain arvoa lisääviä vaiheita, asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä ja huolehdi, ettei prosessiin pääse livahtamaan kaikenlaista hukkaa, mikä “pitää” tehdä kuin “niin on aina tehty”.

3. Virtaus (arvoa tuottavien toimintojen suunnittelu ketjussa niin, että liike toiminnosta toiseen sujuu mahdollisimman ketterästi)

Eliminoi pullonkaulat. Tässä voi käyttää erilaisia jouluun sopivia pullotekniikoita.

4. Imuohjaus (suunnittele prosessi imuna työnnön sijaan asiakkaan tarpeiden tahdittamana)

Tätä ei kaikissa prosesseissa ole mahdollista tehdä, mutta jouluna suosittelisin sitä erityisesti ruokailuprosessissa. Turha tunkea ruokaa mahaan, jos imua ei ole.

5. Täydellisyyteen pyrkiminen

Tätä vaihetta ei kannata ottaa jouluna liian kirjaimellisesti. Keskity vain pieniin jatkuvan parantamisen askeleisiin per joulu. Voit ottaa ensimmäiset parannusaskeleet tänä vuonna, oppia virheistä ja jättää loput parannukset tulevaisuuden jouluiksi.

Kokemukseni perusteella tässäkin pienet askeleet saavat paljon aikaan!

Jos haluat Leanata joulun jälkeenkin ja kaipaat lisää ideoita, tutustu kevään koulutustarjontaan: Lean-koulutus

Terveisin,

Jaatinen B.V.