Parhaat Lean Six Sigma -kirjat luettavaksi

Saan usein kysymyksiä suosituksista hyvistä Lean Six Sigma -kirjoista. Kirjoja on paljon ja laatu vaihtelevaa. Lue suosikkini tässä blogisani, jos kaipaat inspiroivaa lukemista prosessin parannuksesta ja muutoksen hallinnasta.

1.     Käytännönläheisiä kirjoja Lean Six Sigmasta

Nämä kirjat sopivat sekä aloittelijalle, että asiaan jo jonkin verran perehtyneelle.

1. Martin Brenig-Jones, Jo Dowdall, Lean Six Sigma for Dummies
    • Selkeä ja käytännönläheinen kirja. Helposti ymmärrettävä aloittelijoille.
  2. M.L. George, Lean 6 Sigma, Combining Six Sigma Quality with Lean Speed
    • Kirja yhdistää Six Sigman laatutekniikat ja Lean-menetelmien nopeuden, tarjoten kattavan oppaan prosessien parantamiseen ja tehokkuuden lisäämiseen.
  3. M.L. George, Lean 6 Sigma Pocket Tool book
    • Edellistä kirjaa yksityiskohtaisempi opas helposti käytettävistä työkaluista Lean Six Sigma-projektien hallintaan.

2.     Konkreettisia ideoita muutoksen hallintaan

Lean Six Sigma -tekniikoiden lisäksi kannattaa tutustua myös muutoksen hallintaan ja muutosjohtamiseen.

1. J.K. Liker, G.L. Convis, The Toyota Way to Lean Leadership
    • Tämä kirja on oma suosikkini. Kirja syventyy Toyotan johtamismalliin, tarjoten käytännön ohjeita Lean-johtajuuden kehittämiseen ja pitkäaikaisten muutosten aikaansaamiseen organisaatioissa.
  2. J.K. Liker, The Toyota Way, Second Edition: 14 Management Principles from theWorld's Greatest Manufacturer
    • Klassikon toinen laitos esittelee uudistettuina Toyotan 14 johtamisperiaatetta, jotka ovat olleet keskeisiä yhtiön menestykselle ja jotka voidaan soveltaa minkä tahansa organisaation parantamiseen.
  3. G. Eckes, Making Six Sigma Last
    • Ehkä Euroopassa vähemmän tunnettu vanha klassikko, mutta pidän kirjan konkreettisuudesta ja hyvistä esimerkeistä. Kirja käsittelee Six Sigma -aloitteiden pitkäaikaista ylläpitämistä ja menestyksellistä integroimista yrityskulttuuriin, korostaen muutoksen hallinnan ja jatkuvan parantamisen merkitystä.
  4. S. Torkkola, Lean asiantuntijatyön johtamisessa
    • Pidän tämän kirjan suomalaisesta, itsekriittisestä ja avoimesta tyylistä avata kokemuksia, miten Lean-ajattelua voidaan soveltaa asiantuntijatyön johtamisessa, parantaen prosesseja ja tehostaen organisaation toimintaa.

3. Lisäluettavaa, jos olet jo Green Belt tai Black Belt:

Tässä lukuehdotuksia, jos sinulla on jo kokemusta Green tai Black Belt -roolissa.

1.     Memory Jogger –kirjoja

1. S. Carleton, the Green Belt Memory Jogger A Pocket Guide for Six Sigma DMAIC Success
    • Tämä taskukokoinen opas tarjoaa käytännön neuvoja ja työkaluja Six Sigma Green Belt-ammattilaisille, keskittyen DMAIC-menetelmän menestyksekkääseen soveltamiseen projekteissa.
  2. S. Carleton, the Black Belt Memory Jogger: A Pocket Guide for Six Sigma DMAIC Success
    • Tämä opason suunniteltu Six Sigma Black Belt -ammattilaisille, tarjoten tiiviit ja tehokkaat ohjeet sekä menetelmät DMAIC-mallin hyödyntämiseen monimutkaisissa prosessien parantamishankkeissa.

2.     CSSC:n Lean Six Sigma -kirja

• Council for Six Sigma Certification, Craig Joseph Setter, Six Sigma: AComplete Step-by-Step Guide
    • Tämä kattava opas tarjoaa vaiheittaisen lähestymistavan Six Sigma -metodologian hallitsemiseksi, kattaen kaiken olennaisen perusteista edistyneisiin tekniikoihin. Kirja on hyödyllinen resurssi sekä aloittelijoille että kokeneille ammattilaisille.
    • Mielestäni yksi parhaista kirjoista, joissa on onnistuttu löytämään hyvä tasapaino, jottei lukijaa kuormiteta turhilla menetelmillä ja työkaluilla, mutta katetaan kuitenkin riittävästi teoriaa onnistuneeseen käytännön soveltamiseen.

3.     ASQn Green ja Black Belt -kirjat

Jos olet kiinnostunut myös American Society Of Quality’n (ASQn) määrittämistä Green ja Black Belt Lean Six Sigma -sisällöistä. Näihin voit tutustua alla olevien laajojen ja teoriapainoitteisien kirjojen avulla:

1. R.A. Munro, M. J. Maio, The Certified Six Sigma Green Belt Handbook
  2. T.M.Kubiak, Donald W. Benbow, The Certified Six Sigma Black Belt Handbook

Toivottavasti listasta löytyy sinullekin sopivaa lukemista!

Ota yhteyttä, jos olet kiinnostunut oppimaan aiheesta lissä tai tutustu laajaan koulutustarjontaan: Lean Six Sigma -koulutukset

Inspiroivia lukuhetkiä toivottaa,

Sertifioitu Lean Six Sigma Master Black Belt